•  Fri frakt över 699 kr
  •  365 dagars öppet köp
  •  Över 20 000 lampor
  •   365 dagars öppet köp 

Köp- och leveransvillkor

 

1. Allmänt

För att kunna registrera ett konto hos oss eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår webbplats måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment och/eller registrering av konto hos oss godkänner du våra vid var tid allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

 

2. Ditt köp på Lampan

Dessa köp- och leveransvillkor gäller när du som kund handlar varor på Lampan.se i Sverige (online), i SEK, och får varor levererade till dig i Sverige. Ditt köp omfattas av dessa köp- och leveransvillkor i den version som är gällande vid tidpunkten när ditt köp görs.Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor om skäl för detta föreligger, utan att meddela dig på förhand. Tänk på att alltid spara ditt inköpsbevis (orderbekräftelse) i samband med ditt köp. Moms enligt gällande lag ingår i produktpriset. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i samtliga våra säljkanaler. Vi reserverar oss även för att produkter som visas i våra säljkanaler eller i våra reklamutskick, kan komma att säljas slut eller utgå ur sortimentet. Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Dessa villkor gäller även om du är företagskund (dvs. aktiebolag, enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening, ideell förening eller i övrigt inte kan betraktas som konsument).

 

3. Kontaktuppgifter

Kontaktuppgifter till LampanKontaktuppgifter till kundtjänst
Lampan Sweden ABhttps://lampan.se/info/kundservice/
Härlövsvägen 21E-post: support@lampan.se
35250 VäxjöAdress: Härlövsvägen 21
Org nr: 559481-703235250 Växjö

 

4. Garantier

För att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp, lämnar Lampan garanti för alla produkter. Lampan lämnar ett års garanti. Garantin täcker produkt- och materialfel. Inom garantiperioden ersätts kostnader för att åtgärda fel på varan, till exempel reparationer, reservdelar och ersättningsvara, förutsatt att felet kan spåras till ursprung. Garantin gäller ej vid handhavande fel och/eller om produkten har hanterats på fel sätt. Respektive leverantör lämnar också garanti, upp till 10 år. Kontrollera garantin med leverantör eller Lampan för just ditt köp. Om du är företagskund är det viktigt att kontrollera om garantin gäller när produkten används professionellt/i offentlig miljö eller liknande.

 

5. Leverans

I kassan på Lampan.se ser du vilka leveransalternativ som finns just till din postadress och vad det kostar. Lampan garanterar inte att alla leveransalternativ är möjliga för alla adresser/områden. Extra transportdagar kan tillkomma vid leverans till vissa delar av landet och till Gotland. För mer information, vänligen kontakta Lampans kundservice. 

Ditt ansvar som kund:

  • Du som kund är ansvarig för att kontrollera din orderbekräftelse så att våra kontaktuppgifter till dig är korrekta inför leverans. Vid leverans, eller i samband med eventuell leveransförsening meddelar Lampan dig detta genom dina kontaktuppgifter. Om dina kontaktuppgifter inte stämmer, kan Lampan inte säkerställa leveransens genomförande.
  • Ta emot leveransen.
  • Säkerställa att du kan ta emot leveransen när den anländer. Även om du låter någon annan ta emot din leverans är det fortfarande du som ansvarar för att uppfylla villkoren i detta dokument eftersom det är du som ingått avtalet. Observera att risken för varorna övergår till dig som köpare vid avlämnandet.

Stora postpaket med DHL

Om paketet är för stort för att levereras till postombud kommer DHL att leverera paketet hem till dig. De kommer då att meddela dig med föreslagen dag och tid för leverans. Du behöver vara på plats för att ta emot paketet. Ordern levereras till din angivna hemadress. Om du väljer att inte ta emot din leverans skickas det tillbaka i retur och Lampan förutsätter sig rätten att ta ut en debitering på 250kr för de fraktkostnader som tillkommer. 

Postpaket till ombud med DHL

Paketet levereras till närmaste postombud från din angivna adress. DHL skickar ett sms när det finns att hämta, de skickar totalt 3st sms innan det skickas tillbaka efter 7 dagar. Om du väljer att inte hämta ut ditt paket inom liggtiden förutsätter sig Lampan rätten att ta ut en debitering på 250kr för de fraktkostnader som tillkommer. 

Företagspaket med DHL

Paketet levereras till angiven adress med DHL under dagtid. DHL meddelar dig med föreslagen dag och tid för leverans.Om ingen är på plats och/eller kontaktperson ej går att nå vid leveranstillfället levereras paketet till närmaste postombud från angiven adress. Paketet ligger kvar i 7 dagar för upphämtning. Om paketet inte hämtas inom liggtiden förutsätter sig Lampan rätten att ta ut en debitering på 250kr för de fraktkostnader som tillkommer. 

Hemleverans med Budbee

Paketet levereras till angiven adress med Budbee under kvällstid, 16:00-22:30. Du behöver ha Budbee:s app för att ta emot leveransen. I appen fyller du i nödvändiga uppgifter till chauförren samt spårar din leverans i realtid. 10 minuter innan leverans får du en notis i appen. Du behöver inte vara på plats för att ta emot leveransen om du valt det som alternativ i appen. Budbee gör fyra leveransförsök, sen går paketet tillbaka i retur som "ej mottaget" och Lampan förutsätter sig då rätten att ta ut en debitering på 250kr för de fraktkostnader som tillkommer. 

 

6. Ansvarsbegränsning m.m

I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför Lampan:s kontroll och som Lampan inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Lampan rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Lampan inte skyldig att ersätta dig för eventuella ekonomiska skador. 

För att skydda Lampan:s varumärke förbehåller Lampan sig rätten (i den utsträckning som svensk lag medger) att neka försäljning till återförsäljare av Lampan-produkter. Mot bakgrund av detta förbehåller sig Lampan rätten att be dig som kund om mer information vid ett köp. Lampan förbehåller sig även rätten att neka eller avbryta ett köp/en beställning om det anses nödvändigt för att skydda Lampan:s varumärke. Detta gäller för alla kunder, oavsett mängden beställda Lampan-produkter och var försäljningen eller leveransen sker.

 

7. Returnering och reklamation av varor

Ångerrätt i 14 dagar vid Distansköp – gäller för privatpersoner.

Vid beställning via internet har du som kund (konsument) ångerrätt i 14 dagar enligt lag. Tiden räknas från den dag då du tog emot varan. För att kunna nyttja ångerrätten behöver du kunna uppvisa att du har ångrat dig inom denna tidsperiod och meddelat Lampan detta. Lampan behöver registrera ditt nyttjande av ångerrätten innan returen lämnas/skickas åter, det är därför inte möjligt att returnera varor direkt vid leveranstillfället. Återbetalning av det returnerade varuvärdet sker från det att Lampan har hanterat returen (normalt inom 14 dagar). För godkänd retur behöver varans originalemballage vara i originalskick, även innehållet och all skyddsemballage. Tänk på att om du har hanterat varan eller förpackningen i större utsträckning än nödvändigt innan returnering så kan återbetalningen till dig bli reducerad med mellanskillnaden mellan vad du köpte varan för och vad Lampan bedömer sig kunna sälja den för, alternativt skickas varan direkt tillbaka till dig som konsument. 

Reklamation – för privatpersoner

Om en produkt som du har köpt visar sig vara felaktig enligt konsumentköplagstiftningen, skadad vid leverans eller slutat fungera inom garantitiden har du möjlighet att reklamera produkten. Tänk på att du måste reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Reklamation som görs inom 2 månader anses alltid ha lämnats i rätt tid. Vi rekommenderar därför att du kontrollerar din vara inom rimlig tid efter att du tar emot den. Tänk på att inte förvärra ett fel genom att fortsätta använda varan efter att du har upptäckt felet. Vi är därför tacksamma om du tar kontakt med Lampans kundservice så snart du upptäcker felet. Vid reklamation ska alltid produkten returneras till Lampan om inget annat överenskommits. Returen ska vara oss tillhanda så snart som möjligt efter att du fått returuppgifter från oss. Tänk på att emballera varan väl, då du bär ansvaret för transporten till oss. Originalemballaget ska emballeras i ett ytteremballage. 

Om du vill granska ditt ärende med en opartisk aktör kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Om Lampan har motsatt sig ditt krav kan du som konsument ha rätt att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Lampan kommer att medverka i ett eventuellt tvistlösningsförfarande. För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning. Mer information finns bland annat på ARNs webbplats.

Öppet köp i 365 dagar

Vi har öppet köp i 365 dagar som en extra hjälp till dig om du skulle ångra dig eller om det inte riktigt blev som du tänkt dig. Öppet köp ger dig pengarna tillbaka om du returnerar en oanvänd produkt med inköpsbevis (orderbekräftelse). 

Kostnad för returer

Återbetalning av varuvärdet till dig vid retur sker på likadant sätt som betalningen vid köpet. Om du vill returnera ditt köp eller om du inte tagit emot din leverans som avtalat, debiterar Lampan dig för returfrakten. Detta gäller även postpaket som inte hämtats ut. Även vid nyttjande av ångerrätten står du som kund (konsument) för returfraktskostnaden. Returkostnaden är 69 kr oavsett storlek och antal paket. 

Bytesrätt

Vi har inte kostnadsfria byten. Önskar du byta en vara hänvisar vi dig till att lägga en ny beställning via vår webbplats och returnera din vara som vanligt enligt våra villkor.

Särskilt om returnering av varor - för företagskunder

Om en produkt som företaget har köpt visar sig vara felaktig har företaget möjlighet att reklamera produkten. Vad som utgör fel i dessa sammanhang stadgas i Köplagen 17-21§§. Vi är tacksamma om du tar kontakt med Lampans kundservice så snart felet upptäcks. Vid reklamation ska alltid produkten returneras till Lampan om inget annat överenskommits. Returen ska vara Lampan tillhanda så snart som möjligt efter att returuppgifter mottagits. Tänk på att emballera varan väl, då ansvaret för transporten till Lampan belastar företagskunden. Indirekta skador/följdskador (som t.ex. förlust av vinst eller förlust av affärsmöjligheter), som drabbat företaget p.g.a. felaktig eller försenad produkt, ersätts ej av Lampan. Ovan bestämmelser om Öppet köp och Kostnad för returer gäller även för företagskund. 

 

8. Avtal och avbryta beställning

När du har lagt din beställning, skickar vi en orderbekräftelse på att vi har mottagit din order. I de flesta fall kommer den inom några minuter, men ibland kan det ta något längre tid. Tänk på att mailet kan hamna i din skräppost, kontrollera därför denna om du saknar mailet. Orderbekräftelsen utgör en bekräftelse på att ett avtal har ingåtts mellan dig och oss. Om vi av någon anledning inte kan godkänna din beställning och orderbekräftelse uteblir, kontakta vår kundtjänst.

Efter att du har klickat på ”Slutför köp” i kassan går det inte längre att göra några ändringar i din beställning. I enstaka fall går det att plocka bort artiklar och/eller helt avbryta en beställning innan vi skickar den till dig, men det beror på hur långt hanteringen av den har kommit i våra system. I de flesta fall går hanteringen mycket snabbt. Om du vill avbryta din beställning, kontakta oss direkt så kan vi svara på om det är möjligt. I annat fall har du möjlighet att utöva din ångerrätt och returrätt enligt punkt 6 ovan.

 

9. Betalningsalternativ

Lampan erbjuder flera olika betalalternativ så att du själv kan välja att betala så som passar dig bäst. Vi använder Trustly som betalningslösning när du handlar hos oss. Önskar du att betala ditt köp direkt kan du enkelt och säkert betala med kort. Väljer du att betala med Qliro faktura kan du enkelt få hem dina varor först och betala sen. Via Qliro kan du på ett smidigt och säkert sätt välja faktura (betala senare) eller att dela upp din betalning. Läs mer om de olika betalalternativ vi erbjuder nedan.

Kortbetalning

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. Du kan betala med VISA och MasterCard. När du betalar med betalkort hanteras betalningen av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. En reservation läggs direkt vid genomfört köp och pengarna dras sedan från kontot när orderns skickats från vårt lager. För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/.

Swish

Qliro är Lampans betalleverantör och hanterar betaltransaktioner i kassan. När du väljer Swish ser du därför att betalmottagaren är Q*Lampan vilket betyder att det är Qliro som är mottagare av pengarna för köpet och hanterar betalningen åt Lampan. Vid Swish dras summan direkt från ditt bankkonto - säkert och smidigt utan några avgifter.

Direktbetalning via Trustly

Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank. När du använder betalsättet direktbetalning så betyder det att pengarna dras direkt, utan att det först görs en reservation. Inga avgifter tillkommer.

Faktura via Qliro

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från att din order lämnat vårt lager. Fakturaavgift 0 kronor. Fakturan skickas via e-post till den mailadress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. Se Qliros fullständiga villkor.

Delbetalning via Qliro

Du kan välja att dela upp din betalning med Qliros delbetalningstjänst “Lite i taget”. Du kan delbetala på två sätt. Med fast eller flexibelt månadsbelopp. Med fast månadsbelopp betalar du lika mycket varje månad, och med flexibelt väljer du själv varje gång. Allt du köper hamnar på en samlingsfaktura som kommer i mitten av varje månad. När du delbetalar är det Qliro som lägger ut pengar under tiden du betalar av. Därför blir slutpriset på köpet lite dyrare. Exakt vad det kostar beror på vilken typ av delbetalning du väljer och under hur lång tid du betalar av på. Du ser kostnaden för din valda betalningstid i kassan när du väljer betalningsalternativet “Lite i taget”.

Läs mer här. Se Qliros fullständiga villkor.

Betala senare via Qliro

Du kan också välja en längre betalningstid för din faktura genom Qliros tjänst “Betala senare”. Du får då en samlingsfaktura på alla dina köp och då tillkommer en avgift på 39kr, men inga andra avgifter. Du väljer själv om du vill delbetala eller betala hela beloppet direkt. Läs mer om Qliros villkor för kampanjen här.

Se Qliros fullständiga villkor och Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation SEKKI

 

10. Personuppgifter

Lampan Sweden AB, org.nr. 559481-7032, är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av Lampan. Lampan värnar om din personliga integritet och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss på Lampan är det viktigt att vara öppna med hur Lampan behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer behandla dina personuppgifter. I den integritetspolicy som gäller för alla Lampans kunder i Sverige, ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbplatser och registrerar ett konto på Lampan eller liknande, köper våra produkter eller vid andra kontakter med oss. Lampan arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera integritetspolicyn.

 

11. Övrigt

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana som är riktade mot oss som företag. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår webbplats.

Prisgaranti

Lampan erbjuder 14 dagars prisgaranti. Om produkten du köpt säljs för ett billigare pris hos oss efter ditt köp har du rätt till mellanskillnaden tillbaka. 14 dagar gäller från att du mottagit leveransen. 

Prismatchning

Vi strävar alltid efter att ha det lägsta priset på marknaden. I de fall vi inte lyckas, ger vår prismatch dig det lägsta priset på våra produkter. 

  • Vi prismatchar mot samtliga auktoriserade återförsäljare i Sverige
  • Vi behöver kunna verifiera genom giltigt underlag att varan är äkta, ny, inte ingår i tillfällig kampanj/lagerrensning samt är i exakt samma utförande (storlek, material, färg etc.)
  • Giltigt underlag är exempelvis en aktuell offert eller direktlänk till annan återförsäljares webbplats där det lägre priset framgår, ett inklippt mail gäller inte utan då behöver originalmailet vidarebefordras.
  • Tänk på att kontakta oss för att matcha priset innan du genomför ett köp, gäller ej redan lagd order.
  • Går inte att kombinera med några andra av våra erbjudanden eller kampanjer.
  • Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
  • Prismatchning gäller inte på vårt julsortiment

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen